Waar vandaan: Webmail > Raadpleeg je eigen mailbox > Help > Wat met de webmail doen?

IMAP OF POP3?

Je hebt bij het inloggen de keuze tussen IMAP en POP3. Maar wat kiezen?

Kies POP3 en probeer dat. Normaal gezien gaat elk e-mail adres dit ondersteunen. Indien je gebruikersnaam en paswoord juist zijn, zal je de e-mail kunnen checken en e-mails kunnen versturen.
Moest dit nu niet lukken, ondanks de juiste gegevens, probeer dan IMAP.

MAAR, indien je POP3 wél lukt, kan je toch ook een keer IMAP proberen. Niet altijd zal dit lukken. Maar indien ook je e-mail adres IMAP kan ondersteunen, wordt je leven nog aangenamer!

POP3 en IMAP is een manier waarop je e-mail adres werkt. Je e-mail adres wordt beheerd door je provider (Skynet, Telenet, Scarlet, KPN, je werkgever,...).
Op hun computers (servers) staan speciale programma's om alles goed te laten verlopen voor je e-mail adres. Meestal staat er zeker een POP3 e-mail programma op. IMAP is steeds meer en meer populairder, maar zeker niet iedereen heeft het. Vaak zijn beide ondersteund.

IMAP is nieuwer en kan veel meer dan POP3. Hét grote voordeel bij IMAP is dat ál je e-mails bewaard blijven en ook al je verzonden e-mails netjes samen worden bewaard. Op deze manier ben je volledig mobiel en kan je altijd en overal inloggen op je e-mail, en zo al je e-mails (zowel verzonden als ontvangen) bekijken. Tevens heb je de mogelijkheid om e-mails te plaatsen in extra mappen en zo nog verder je e-mail aan te passen aan je eigen voorkeuren. Dit alles is bij POP3 niet mogelijk.

Probeer dus eerst POP3. Lukt dat, probeer dan IMAP. Als ook dat lukt, dan raden we je aan om met IMAP verder te werken, aangezien dit meer mogelijkheden voor je geeft.

Waarom hebben alle e-mail adressen IMAP dan niet?
IMAP is nieuwer. En dus niet iedereen is al mee. Bovendien is IMAP een stuk zwaarder voor de computers van je provider dan POP3. Je provider moet dus meer geld investeren om dezelfde e-mail adressen te kunnen ondersteunen. Zo komt het dus dat vaak IMAP niet wordt ondersteund omdat het goedkoper is om enkel POP3 te geven.
Je kan altijd een keer aan je provider vragen of IMAP niet kan. Soms moet dit apart worden geactiveerd of moet je andere gegevens (mailserver) gebruiken. Zij zullen je dan de nodige informatie kunnen verstrekken.